cinci ca un pretext

Alt tag, unul care ma face sa-mi arunc ochii spre cei trei pereti burdusiti de carti. De data asta, de la Poesis. Cinci carti pe care le-ai lua cu tine in cazul unei catastrofe. Un pretext, asadar, sa impartim din nou, sa impartasim, iar la urma sa spunem share-ummana pentru masa.
 
Daca ar fi sa plec pe fuga, as lua, evident, niste carti pe care inca nu le-am citit, adica ultimele cumparate: Ryu Murakami – In supa miso, Orhan Pamuk – Ma numesc Rosu, Michel Houellebecq – Particule elementare si doua carti ale lui Lucian Dan Teodorovici. Dar se presupune ca tag-ul asta vrea altceva de la mine, si anume sa ma dau de gol si sa spun din ce carti mi-am facut cort/parasuta/plapuma/aparat de masaj pe creier de-a lungul timpului, ceea ce nu e usor deloc. Dar deloc! Si-atunci am sa fentez putin tag-ul si-am sa zic asa:
 
Daca ar fi sa iau cinci carti de poezie, as lua :
1. Opera Somnia, a lui Serban Foarta (pentru ca "circul este locul geometric a toti gura-casca egal departati de hazlia-mi masca" si pentru ca "eppur si muove, domnule jongler…")
 
2. Commentarius Perpetuus, un dialog intre Mircea Ivanescu si Rodica Braga (pentru ca "in piatra nici nu trebuie sa te inchizi – ce sint / cuvintele, decit pietre sparte – si in unele te ascunzi, / pe altele le ciobesti intr-o parte, sa se vada ca esti tu inauntru" si pentru ca "doar singuratatea si tacerea il insotesc pe cel invatat cu spaima […] si daca un singur sunet / se opinteste sa prinda viata, tacerea vibreaza /  ca o lama de cutit si nu va ezita sa te taie in doua, / dind partea cea mai buna asupritorilor de ocazie")
 
3. Poemele de amor ale lui Cartarescu, pentru ca el a fost primul, iar eu nu uit niciodata sa spun multumesc. ("- madam, domnisoara, dumneavoastra si tu, / voules-vous? / VOULES-VOUS?" si "Pentru artist, femeia nu-i femeie / ci mai curand ea seamana-a barbat / caci harul lui abia atunci scinteie / cind de-un suris se lasa fecundat.[…] Artistul e-a domnitei lui mireasa / si-n grele chinuri naste mintea sa; / desi din carnea lui a fost sa iasa, / poemul e asemeni si cu ea." )
 
4. Pentru ca "a venit toamna, e timpul ca indragostitii / sa stie numele iubitelor lor – / dupa cum frunzele cind soarele le bate / banuiesc ca au umbra!…" si pentru toate celelalte ca-uri, Nichita.
 
5. Nedreptatindu-i pe toti ceilalti, l-as lua pe Iulian Tanase, cu tot cu poezia lui, pentru ochi si pentru ca  "tot aşteptându-şi mamele plecate în oraş / (care nu se mai întorceau) / băieţii au devenit bărbaţi. / tot aşteptând să se îndrăgostească  / de băieţii deveniţi bărbaţi / fetele au devenit femei.  / tot aşteptând să fie fericite / fetele devenite femei  / (care plecaseră în oraş) / s-au transformat în amintiri / în ochii băieţilor deveniţi bărbaţi  / care încă le mai aşteaptă."
 
Iar daca asr fi sa aleg cinci carti de ne-poezie (desi e atata poezie in ele) si sa le pun numele unul sub altul sau unul deasupra altuia, tot de dragul jocului, as zice:
 
1. Ernesto Sabato – Despre eroi si morminte. Am citit-o pe la 17-18 ani si cred ca acela a fost momentul cand am devenit femeie – devenirea asta nu tine, nu, de aventuri "asternutice".
 
2. Truman Capote – Harfa de iarba – o carte care acum zace pe un raft, sfasiata intr-un moment de furie; a fost prima si ultima data cand am distrus o carte si ma intreb si acum ce oi fi distrus eu de fapt.
 
3. Micul print sau Citadela, pentru ca le-as putea citi intruna, de fiecare data ca prima data.
 
4. Gabriel Garcia Marquez – Un veac de singuratate,  pentru fluturi si pentru ca am avut voie in Macondo.
 
5. Stefan Agopian – Manualul intamplarilor, o carte care prima oara mi-a fost citita cu voce tare intr-o bucatarie cu un bec chior, cu mult fum de tigara. O carte care a declansat prietenia dintre Agopian si Nichita. Intr-un interviu, Agopian marturiseste: "dupa ce a citit primele doua povestiri a declarat ca sunt un geniu."
 
Si o carte pe care as lua-o oricum, oriunde este cartea pe care o pastrez, de ani de zile, nu in biblioteca, ci in pat, langa perna: Caminantele lui Paler, pentru ca aici pot spune si eu, ca si el, "nu regret decat greselile pe care nu le-am savirsit inca. Si le pot raspunde celor care mi-ar reprosa ca am vorbit prea mult despre mine, in loc sa vorbesc, ca in enciclopedii, despre Mexic: nu, n-ati priceput ca eu n-am fost in Mexic, ci intr-o tara cu acest nume." 
 
 
 
 
Predau legatura lui Lali, lui Anot, lui m2, lui Oaga, Aprilutzului  Cobrei, lui Umberto_stergatorul_de_cuvinte si… daca ma vrea cineva, bag imediat un later edit.🙂

10 responses to “cinci ca un pretext

  1. bine.
    1.stephen hawking// universul intr-o coaja de nuca pentru ca a stiut sa-mi defineasca cel mai bine „relativitatea”.
    2. antropologia apofatica// andre scrima pentru ca m-a ajutat sa accept „certitudinea”.
    3.un veac de singuratate//g.g.marquez pentru ca fac part din familia buendia.
    4.tuareg//alberto vazquez-figueroa pentru ca am fost candva targui.
    5.morometii/marin preda pentru fieraria lui iocan.
    5bis.balanta cosmica//omraam m. aivanhov pentru echilibrul sufletului meu.

  2. pentru Micul print, te vreau eu

  3. :)))))))))
    Am gresit, ma, da’ am gresit frumos, deci o las asa.

    Multumesc, Oaga.🙂

  4. a citi inseamna in primul rand a citi printre randuri. citim aceleasi carti si intelegem fiecare altfel, vedem la fel si recunoastem diferit.

  5. Catastrofa? Ceva de genul bomba nucleara, meteorit urias, megaeruptie? Pai as lua:
    1. un manual de supravietuire;
    2. o carte de medicina naturista;
    3. ceva de genul ” fa-ti singur un cort, o cabana etc”;
    4. ceva despre catastrofa respectiva, sa inteleg ce naiba se intampla;
    5. si o carte de bucate, ummo, ca-s mai netalentat chiar si decat tine :))

  6. umma.. draga mea… o sa mai scriu despre carti, ca tocmai am scris.. dupa cum vezi, nu ma pot opri la cite mi se spune, mereu insir mai multe, ca toate mi-s dragi.

    tare mi-esti draga, cu scriitura ta cu tot. esti din seria (scurta, invelita in piele fina in culoare lis-de-vin, cu litere aurite, hirtie speciala si cerneala care miroase ‘cumva’ parfumat) de oameni care ma fac sa ma rusinez de joaca mea cu cuvintele, de pe blogu-mi.
    iar tagul aici de fata e cu atit mai pretios.

  7. imi plac cartile din rucsacul tau, umma… ai sa mi le imprumuti si mie?

    anot a ales mai practic.. 🙂 recunosc, nici nu m-am gandit la carte de bucate :))

  8. Buna dimineata. Va rog sa-mi iertati interventia inoportuna. Doresc sa va intreb ce este acela un tag, respectiv ce inseamna actiunea de a „tagui”. Cum se face si la ce este buna aceasta taguiala? Iertati-ma inca o data, realizez ca nu sunteti suportul tehnic al site-ului, insa imi lasati impresia ca stiti despre ce este vorba. O zi frumoasa, domnisoara Umma. Kolonelul Voiculescu (r)

  9. Strangler(s), … si recreem fiecare carte / text dupa chipul si asemanarea noastra.🙂

    Anot, stii prea bine ca nu e o catastrofa „de-aia”, asa ca pune mana si scrie, ca, vorba lui Lali, ai de unde.🙂
    Si sa nu te mai iei de talentele mele in ale bucatariei, ca n-ai mancat tu paine cu unt gatita de mine, ca sa ai voie sa-ti dai cu parerea, da? :))

    Aprilutz, ca de la „tigan” la „tigan” iti spun, am vazut ca ai scris despre carti, dar am mai „vazut”, asa, printre randuri, si ca vei mai scrie.🙂
    Multumesc pentru vorbele atat de frumoase, mi-ar placea chiar sa le merit.

  10. Poesis, la vara fugim in insula noastra, unde avem tot timpul din lume sa ne desertam rucsacii.🙂

    Kolonele noktambul, in kopilaria dumneavoastra indepartata ati jukat cu siguranta jocul acela numit leapsa. Akum suntem americanofoni (dumneavoastra ar trebui sa va bukurati, ati asteptat americanii atata amar de ani) si ne fugarim prin bloguri in minunata limba a lui Sh…akil O’Neal.🙂

Lasă un răspuns

